Milloin koira osaa tehtävän riittävän hyvin?

”Ei se ulkona keskity” – miksi?

Jokakoiran perustaidot -kurssilla harjoittelemme varsin rauhallisessa ympäristössä perustaitoja kuten kontaktia taluttajaan ja palkitsemisen tiheyttä sekä muita käytännön taitoja. Oppia saavat ihminen sekä koira – oikeastaan enemmän ihmisosapuoli kuin nelijalkainen.

Kouluttajana tehtäväni on kertoa käytännön ohjeet siihen, miten ihmisen kannattaa toimia. Mutta ohjeeni eivät toimi, jos niitä ei noudateta. Tyypillinen haaste on se, että harjoittelu sujuu tunnilla, mutta kurssitilan oven ulkopuolella tapahtuu kaikenlaista. Mistä tämä johtuu?

Kyse on oppimisen lainalaisuuksista. Eläimet tekevät sitä mikä on kannattavaa. Uusi taito ei todellakaan siirry automaattisesti kaikkiin tilanteisiin, joihin koiran kanssa mennään.

Koiran taluttajan tehtävä on opastaa omaa koiraa JOKA TILANTEESSA toimimaan toivotulla tavalla. Tämä vaatii sen, että ihminen toimii JOKA TILANTEESSA täsmälleen samalla tavalla kuin kurssilla onnistuneessa harjoittelutilanteissa. Pentu ei osaa vielä toimia meidän ihmisten toivomien sääntöjen mukaan vaan tarvitsee jatkuvaa kouluttamista, jotta oppii toivomamme asiat.

Miksi?

Siksi, että oppimiseen liittyy ympäristön havainnointi, kaikki se mitä koira aisteillaan huomaa. Harjoittelutilanteessa ihminen toimii tietyllä tavalla ja koira oppii, että nyt on tiedossa palkkioita. Sitten kun ihminen toimii toisenlaisessa tilanteessa toisella tavalla, koira oppii, että voi edetä talutin kireällä koirakaverin luo tai haukkumalla saa lapselta ruokapalan tai laittamalla tassut pöydälle, voi päästä syömään herkkuja.

Ratkaisu?

Ole kouluttaja kaikissa tilanteissa vähintään koirasi ensimmäisen 1,5 vuoden iän ajan! Sen jälkeen voit ehkä vähän ”löysätä ruuvia”, koska koirasi käyttäytyminen on ahkeran kouluttamisen sekä persoonan aikuistumisen seurauksena vakiintunut.

Pidä aina palkkioruuat/namit mukana – vaikka et niitä koko ajan tarvitsisi. Harjoittele silloin kun on koirasi ruoka-aika. Virikkeistä koiraa päivittäin omatoimisen ruuan etsimisen avulla. Pidä sinulle tärkeät tai koiralle vaaralliset esineet poissa koiran ulottuvilta – kaikissa paikoissa, joissa liikut koiran kanssa. Anopille siis viestiä: ”Siirtäisitkö kissan ruuat pois lattialta ennen kuin tulemme pennun kanssa?” Ja sitten käyt tarkistamassa, onko ruuat tosiaan pois lattialta ennen kuin päästät pennun taloon kulkemaan.

”Aina ei jaksa” – mitäs sitten?

Niin, elämässä on muutakin kuin koiran kouluttaminen. On sairastumisia, kaoottinen maailman tilanne, pandemia – nämä kaikki ovat viimeisimmän kahden vuoden aikana opettaneet meille jaksamisesta paljon.

Istu alas ja mieti mitkä asiat koirasi käyttäytymisessä ovat sinulle ja perheellesi ne kaikkein tärkeimmät! Miten haluat koirasi käyttäytyvän vaikkapa näissä tilanteissa: yksinoleminen, lasten seurassa oleminen, ulkoilutilanteet: liikutteko omassa rauhassa metsissä vai lähiökaduilla muiden koirien seurassa? Onko koirasi perimänsä perusteella toisia koiria kohtaan sosiaalinen vai pelokas? Miten usein matkustatte autolla tai muilla kulkuvälineillä? Hoitaako trimmaaja koirasi turkkia vai teetkö sen itse?

Valitse sitten kahden kuukauden jakso, jonka aikana keskityt kolmeen tärkeimpään asiaan. Mieti arjessa tilanteet ja ajankohdat, jolloin voit harjoitella – käytä arkitilanteita harjoittelutilanteina – et siis tarvitse lisää aikaa kouluttamiseen, koska kouluttaminen nivoutuu koiran kanssa samassa tilassa olemiseen.

Opettele ymmärtämään oppimisen periaatteet ja kouluttamisen tärkeät kulmakivet. Nämä ovat niitä avaimia, joiden kautta löytyy ratkaisut. Ilman ymmärrystä näistä, et ehkä löydä motivaatiota harjoitella oman koirasi kanssa.

Iloisia onnistumisia – palkitsevaa myös meille!

Mikä on parasta kouluttajan työssä? No tietysti ne ihanat oivalluksen hetket, kun kurssilaisen pentu tarjoaa peitolle menemistä, dyykkaa sinne iloisena, toisessa tilanteessa ottaa kontaktin ja kävelee reippaasti taluttajansa vierellä, vaikka kouluttaja heiluttelisi houkutelelua tai tennispallo kierisi ohi. Pienet onnistumiset kursseilla ja arjessa kerryttävät massaa taidoille, joita elämässä tarvitaan.

Isoimmat ilon aiheet koen siitä, että koiran omistajat oppivat soveltamaan taitoja erilaisissa tilanteissa. Silloin tiedän, että harjoittelua on tehty ajatuksella. Tietoa ei voi kaataa päähän vaan sitä täytyy prosessoida. Susan Garrettin sanoin ”layers of learning” eli oppimisen kerrokset – pätevät myös meihin ihmisiin.

Onnistumiset auttavat myös suhtautumaan epäonnistuneisiin tilanteisiin rennommin. Mieti käytännössä, miten voit muuttaa omaa toimintaasi auttaaksesi pentuasi onnistumaan?

Kursseilta ideat ja ”työkalut” arkeen

Jokakoiran perustaidot sekä Teinikoiran temput & tavat -kursseilta voit aloittaa – aiheet ovat arjessa käytännönläheisiä MUTTA tule kurssille niin, että harjoittelet samoja asioita päivittäin osana arkea yhdessä koirasi kanssa. Yksityistunnit ovat ryhmätuntejakin räätälöidympi vaihtoehto, joten ne sopivat elämäntilanteisiin, joissa kerran viikossa kurssilla käynti on mahdotonta järjestää.

Virikkeen kurssipolun myöhemmät kurssit, kuten harrastustunnit, ovat tarkoitettu niille koiranomistajille koirineen, jotka haluavat säännöllistä ohjattua harjoittelua. Harrastustunneilla yhdessä tekeminen siinä hetkessä on se juttu – arkitilanteet jo sujuvat – tai jos eivät suju, niihin voi etsiä ratkaisuja ja koulutussuunnitelman yksityistunnilla.

Ainiin, vastaus otsikon kysymykseen:  Milloin koira osaa tehtävän riittävän hyvin? 

Sitten kun voit luottaa, että koira tekee pyytämäsi tehtävän arjessa vastaan tulevissa tilanteissa. 

Tervetuloa kursseille – silloin kun se on sinulle mieluisaa ja aikataulullisesti sopii!

0
Feed

Jätä kommentti